dissabte, 20 d’abril del 2019

NOVES MANERES DE SER PRINCESES... ALTRES LLEGENDES DE SANT JORDI

Com deia el genial Gianni Rodari a Gramàtica de la fantasia: "si disposèssim d'una fantàstica de la mateixa manera que disposem d'una lògica, s'hauria descobert l'art d'inventar". 

Inventar històries. Aquesta era la primera consigna per les nenes i els nens de Tercer de Primària. 

Explicar històries amb teatre de titelles. Aquesta era la segona consigna per a la classe organitzada en diferents "companyies teatrals". 

Canviar els rols de gènere. Aquesta era la tercera consigna per al grup a l'hora d'afrontar la versió d'un clàssic de clàssics: la Llegenda de Sant Jordi

Un any més, pels volts de Sant Jordi, la classe de Tercer de Primària ofereix un senzill però treballat espectacle teatral a la resta de cursos que enguany han estat els companys i companyes de Cicle Inicial i també la classe de Quart. 

El passat divendres dia 12 d'abril es va avançar Sant Jordi a l'escola amb sis representacions de curts teatrals on els personatges eren els de sempre però la seva manera d'evolucionar, no. 

De fet, la proposta treballada pel grup de Tercer a les classes de Llengua Catalana, Educació Física i Educació Artística planteja versionar un conte tradicional i de tanta importància a la història catalana com és la Llegenda de Sant Jordi, on tradicionalment els nois reben un llibre i les noies, una rosa. 

I és que les llegendes i els contes clàssics han estat marcades per un discurs construït des d’una òptica marcada per la desigualtat per raó de gènere (degut a que l’elaboració del món simbòlic ha estat tradicionalment en mans dels homes que han confeccionat una representació del món centrada exclusivament en la perspectiva masculina, on la figura de la dona està soterrada i fent servir sempre tòpics i estereotips que afavoreixen una cultura patriarcal). En aquest sentit, us oferim un enllaç a aquest interessant experiment fet per Little Revolutions i que porta per nom "Canvia el conte". Us sorprendrà i entendreu una mica més el prisma amb què hem enfocat el nostre projecte teatral. 

I a l'escola pensem que aquest relat, no s'ajusta a la realitat. Per tant, és temps de canviar i ho fem amb la possibilitat que ens ofereix el teatre, d’imaginar, inventar i proposar. De fet, el que proposàvem als i les alumnes en aquest projecte era crear una nova manera d’explicar la història des d'una perspectiva actual enllaçant amb la nova literatura que trobarem a les paradetes el proper dia 23 d'abril i que suposa un canvi en la manera d’entendre i representar la realitat trencant els esquemes tradicionals que ens obligaven a acceptar uns rols desiguals. 

Avui en dia, a les noves princeses els agrada construir-se el seu propi castell i això no les fa menys femenines. Al contrari, les fa més lliures!

Sis relats diferents i esbojarrats van omplir l'escenari de cartró on les i els alumnes de Tercer van explicar la seva nova manera d'entendre la Llegenda de Sant Jordi,  protagonitzats per titelles provinents del seu entorn més proper com són els estris de cuina, el material de rebuig, les fruites i les hortalisses, el material escolar, els estris d'higiene i les sabates!

I en acabat, encara hi va haver temps per a tastar una mona molt lligada a Sant Jordi. Contes, roses saludables i mones, tot en aquest final de segon trimestre d'aquest inusual calendari escolar d'enguany! 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada